Kulturní sály Fantovy budovy

Praha 2 – Hlavní nádraží
Návrh interiéru kulturních sálů Fantovy budovy


autor:
CAMA - Dagmar Andělová, Lenka Chromíková, Žaneta Mlodziková, Anežka Zákopčaníková

návrh vizualizace: 2022

Fantova budova na hlavním nádraží v Praze je největší secesní stavbou na území České republiky. Tato kulturní památka vznikla mezi lety 1901 – 1909. Autorem budovy se stal významný architekt Josef Fanta, autory sochařské výzdoby pak neméně významní sochaři Ladislav Šaloun a Stanislav Sucharda. Od roku 1977 docházelo k postupnému chátrání budovy způsobenému výstavbou magistrály. Až v roce 2012 se začala budova rekonstruovat, obnovila se středová část nádraží, nová odbavovací hala a došlo i na restaurátorské práce.

V roce 2021 jsme vyhráli vyzvanou soutěž na návrh interiérů kulturních sálů. Konkrétně se jedná o pět místností - dvoupodlažní kavárnu, velký kongresový sál, sloupový sál se zachovalými mozaikami, malý salonek a propojující chodbu. Náš návrh vychází z konceptu cesty časem, kudy provázíme návštěvníka od současnosti až do minulosti, do secese.

Cestu začíná v moderní hale, prochází podzemní kavárnou, vstupuje do velkorysých místností a končí v přepychovém sále a salonku. Plně respektujeme bohatou restaurátorskou výzdobu místností a citlivě ji doplňujeme vybraným mobiliářem, atypickými výrobky, svítidly a textiliemi.
Všechny prostory propojujeme umístěním rostlin, které vnímáme jako symboliku oživlé secese. V kavárně, v převýšeném prostoru nad schodištěm, navrhujeme zavěšení drátěných soch s odkazem na secesní figurální výzdobu budovy a necháváme tak vniknout umění do interiéru, pro secesi typický prvek. Do Velkého sálu navrhujeme mobiliář ve světlých jemných tónech a dáváme tak vyniknout samotnému prostoru, naproti tomu Sloupový sál a salonek podporujeme pečlivým výběrem kvalitních a luxusních materiálů odrážejících jejich výjimečnost a prostor členíme tak, aby vznikaly menší a komornější subprostory. Lidé by se tu měli cítit klidně a tak, jako by se přenesli v čase do období la belle époque.